18/04/2019

Trouwe Liefde, Hosea 14:2-4

Leef je geloof, Hillie Snoeijer: Hose 14: 2-4


















WEEK 6 DAG 4
LEES: Hosea 14: 2-4, Nehemia 1: 9, 2 Petrus 3: 9
SOAP: Hosea 14: 3


SCRIPTURE (Schrift: noteer het betreffende bijbelvers, eventueel in meerdere vertalingen)
  • Hosea 14:3
    Nieuwe Bijbelvertaling: Kom met woorden van ​berouw​ en keer terug naar de HEER. Zeg tegen hem: ‘Vergeef​ ons al onze ​misdaden. Neem wat goed is van ons aan. Als ​offer​ brengen wij u oprechte woorden.

    Het Boek: Belijd uw schuld! Ga terug naar de Here en zeg Hem: ‘Vergeef al onze zonden en wees ons genadig. In plaats van offers zullen wij U loven en prijzen.

    Basisbijbel: Vergeet niet wat ik heb gezegd. Zeg tegen je Heer God dat je verkeerd gedaan hebt. Vraag Hem of Hij je wil vergeven. Vraag Hem of Hij weer goed voor je wil zijn. Je woorden van spijt zullen zijn als offers waardoor je vergeving krijgt.
  • Nehemia 1: 8,9
    Nieuwe Bijbelvertaling: Heer, denk toch aan wat u tegen ​Mozes​ gezegd hebt! U zei: ‘Israëlieten, luister. Als jullie mij ontrouw zijn, zal ik jullie wegjagen naar verre landen. Maar als jullie dan weer naar mij willen luisteren en doen wat ik wil, dan laat ik jullie terugkomen. Ook al wonen jullie helemaal aan de andere kant van de wereld! Ik breng jullie allemaal terug naar je eigen land. Want dat is de plaats waar jullie mij moeten vereren. Die plaats heb ik zelf voor jullie ​uitgekozen.’

  •  2 Petrus 3: 9
    Nieuwe Bijbelvertaling: De ​Heer​ is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.
OBSERVATION (Observatie: noteer een aantal dingen die je opvallen)
Hosea doet een dringende oproep aan Israël om terug te keren naar de HEER, hun God. Hij houdt hen voor dat het door hun eigen wandaden is dat ze ten val komen. Hij roept hen op zich tot God te bekeren voor het te laat is. Zeg tegen God dat je spijt hebt en weer bij Hem terug wilt komen. Vraag en smeek Hem je je zonden te vergeven. Breng Hem niet de offers die je eerder gewend was te geven, maar laat je offer bestaan uit oprechte woorden. Geef heel je hart aan God. Zeg tegen God dat je je redding niet langer verwacht van Assyrië. Vertel Hem dat je niet langer vertrouwt op paarden en wagens en niet meer andere goden achterna zult lopen om die te dienen. Maar dat je je redding alleen van Hem verwacht. Bij God zul je dan weer ontferming vinden.

Na de vele hoofdstukken met oordeelsprofetieën, is dit gedeelte heel anders van kleur. Er is ruimte voor hoop. Wanneer het volk zich bekeert en weer terugkeert naar haar God dan zal God zich weer over hen ontfermen. Dan zal Hij niet definitief met hen afrekenen, maar hen weer redding schenken. Wat een verademing om dit te lezen. Er gloort nog licht aan de horizon.

De tekst uit Nehemia 1: 8,9 past heel mooi bij dit gedeelte. Hier belooft God al dat Hij zich zal ontfermen en hen zal doen terugkeren uit ballingschap wanneer het volk weer terugkeert naar haar God, luistert naar Hem en doet wat Hij zegt. Hosea houdt het volk voor wat God al bij monde van Mozes gezegd heeft. Wanneer ze terugkeren naar God zal Hij zijn belofte nakomen en hen ontferming schenken.
2 Petrus 3: 9 vertelt hoe veel geduld God heeft. Hij is niet uit op de ondergang van mensen. Hij wil niets liever dan dan mensen tot inkeer komen. Hij wil niet dat iemand verloren gaat.
God zal dolblij zijn wanneer het volk Hem weer zoekt, zijn zonden belijdt en voortaan Hem weer wil dienen en liefhebben. Dat is wat Hij altijd het allerliefste heeft gewild.

Dit is ook precies wat God vandaag nog zegt. Wanneer wij ons tot keren met onze zonden en gebreken en Hem die oprecht belijden en om vergeving vragen, dan is God nog steeds bereid om ons te vergeven en zich over ons te ontfermen. Zeker nu Christus voor de zonden gestorven is en de straf heeft betaald mogen wij zeker weten dat God niets liever wil dan dat wij Hem zoeken en liefhebben.

APPLICATION (Toepassing: Wat betekent dit voor vandaag en voor mij?)
Keer terug naar God voordat het te laat is. Ga naar Hem met al je zonden en gebreken. Belijd Hem oprecht je schuld en vraag vergeving. Op grond van het offer van Jezus zal God je vergeving schenken. Hij wil niets liever dan dat je Hem liefhebt en in Zijn nabijheid bent. God wacht geduldig op je, Hij wil je graag ontferming schenken. Ga naar Hem en ervaar hoe Hij zich liefdevol over je ontfermt.

PRAYER (Gebed: spreek met God over wat je hebt geleerd)
Heer, wat hebt U een geduld met mensen. U bent niet uit op onze ondergang, U wilt niet dat er iemand verloren gaat. God U hebt Uw liefde zo laten zien in Uw Zoon. Hij nam onze zonden op zich en stierf in onze plaats aan het kruis. Dank U wel daarvoor. Zijn offer opent voor ons de weg naar U. Heer, wij hoeven niet bang te zijn om met onze zonden bij U te komen. Wanneer wij U onze zonden belijden, dan mogen we zeker weten dat U ons vergeeft. U zult zich over ons ontfermen en ons hoop en perspectief geven. Dank U wel dat U zo liefdevol voor ons bent. Heer, ik wil ook U liefhebben met heel mijn hart. Ik vestig mijn vertrouwen op U. Want ik weet dat ik niet tevergeefs bij U ontferming zoek. Amen.

Hillie Snoeijer
Leef je geloof

BOEKENTIP: BEVRIJDENDE LIEFDE (FRANCINE RIVERS)
Voor wie meeleest met de bijbelstudieserie over Hosea (en natuurlijk voor iedereen die van lezen houdt), kan ik het boek "Bevrijdende Liefde" van Francine Rivers aanbevelen. Het is heel mooi om dit boek te lezen naast de bijbelstudie over Hosea. Francine plaatst met deze roman het bijbelverhaal van Hosea tegen de achtergrond van de negentiende eeuw. De onvoorwaardelijke liefde van Michael Hosea voor Angel laat zien hoever God gaat in Zijn liefde voor ons. Heeft Gods onvoorwaardelijke liefde het verzet in jouw hart al doen smelten? Staat jouw hart al open om Gods liefde te ontvangen en te beantwoorden? Een aanrader om te lezen!


Koop bij bol.com

Cadeauwinkel




Boeken nodig? Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Gun mij dit voordeel en bestel je boeken via mij.
Hartelijk dank daarvoor!

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!