11/04/2019

Trouwe Liefde, Hosea 12:10-12

Leef je geloof, Hillie Snoeijer: Hosea 12:10-12


















WEEK 5 DAG 4
Lees: Hosea 12:10-12, Romeinen 8:38-39
SOAP: Hosea 12:10


SCRIPTURE (Schrift: noteer het betreffende bijbelvers, eventueel in meerdere vertalingen)
  • Hosea 12:10
    Nieuwe Bijbelvertaling:
    Maar ik, de HEER, ben je God al sinds ​Egypte, en ik laat je opnieuw in ​tenten​ wonen, als in de tijd van onze ontmoeting.

    Het Boek:Ik ben dezelfde Here, dezelfde God die u verloste uit de slavernij in Egypte. En Ik zal u weer in tenten laten wonen, zoals u elk jaar doet tijdens het Loofhuttenfeest.

    Basisbijbel: Maar Ik ben jullie Heer God. Dat ben Ik al vanaf de dag dat Ik jullie uit Egypte bevrijdde. Ik zal jullie weer in tenten laten wonen, zoals in de tijd dat jullie door de woestijn trokken.

    King James: And I [that am] the LORD thy God from the land of Egypt will yet make thee to dwell in tabernacles, as in the days of the solemn feast.

OBSERVATION (Observatie: noteer een aantal dingen die je opvallen)
Hosea 12: 9 meldt hoe trots Israël is op haar welvaart en rijkdom. Ze wonen in gerieflijke huizen. Maar God zegt in vers 10 tot hen dat ze weer zullen wonen in tenten. Ik laat je opnieuw wonen in tenten. De ene vertaling zegt daarbij als in de tijd van onze ontmoeting. Een andere maakt de vergelijking met het wonen in tenten in de tijd dat ze door de woestijn trokken. Nog een andere vertaling refereert aan het wonen in een tent zoals ze dat elk jaar tijdens het Loofhuttenfeest doen. De vertalingen lijken hier niet eenduidig te zijn.
Ik heb er een paar commentaren op nagelezen en dat vond ik wel verhelderend. Het commentaar dat erbij stond in Het Boek is het volgende: Eén keer per jaar - tijdens het Loofhuttenfeest- leefden de Israëlieten een week in tenten en herdachten ze dat God hen beschermd had toen ze 40 jaar lang door de woestijn zwierven. Hier in Hosea zou God vanwege hun zonden  hen weer in tenten doen wonen, dit keer niet als onderdeel van een feest, maar als slaven.
De parafrase van dit vers zegt het volgende: Maar Ik ben de Here, uw God. Reeds vanaf de uittocht uit Egypte hebt u kunnen ervaren, dat Hij, zeker, een genadig, maar ook een rechtvaardig God is, die de zonde niet ongestraft laat. Daarom zullen uw huizen afgebroken worden en u zult weer de woestijn in moeten om in tenten te wonen. Wat u nu op het Loofhuttenfeest min of meer feestelijk doet, zal dan bittere werkelijkheid worden!

Dat het zover komt dat God gaat straffen, hoeft het volk niet te verbazen. Steeds weer had God door de ​profeten​ aan hen bekendgemaakt wat er zou gaan gebeuren, hoe Hij met zijn straf zou komen. De profeten hebben hen steeds gewaarschuwd. Maar het volk luisterde niet naar hen. Ze bleven offeren aan de afgoden en vertrouwden niet op God. Daarom zal God al hun ​altaren​ afbreken. Ze zullen worden verwoest tot steenhopen op de akkers. God zou hun toekomst op de kop zetten: ze zoudn opnieuw in tenten moeten wonen. Ze zouden alles achter moeten laten en weer helemaal opnieuw moeten beginnen.

Romeinen 8:38-39: Niets zal ons kunnen scheiden van de liefde van God.
Bij alles wat Israël zal gaan verliezen, de liefde van God verliezen doen ze niet. Hij blijft trouw in Zijn liefde voor het volk.

APPLICATION (Toepassing: Wat betekent dit voor vandaag en voor mij?)
God is een genadig God, maar Hij is ook een rechtvaardig God. Wanneer wij, na vele waarschuwingen van Zijn kant, ons niet van onze zonden bekeren, kan Hij niet anders dan straffen. Echter wat er in je leven ook gebeurt, wat je ook ontnomen wordt, hoe Gods straf er ook uit zal zien, niets zal je kunnen scheiden van Gods liefde. Aan die trouwe liefde van God mag je je altijd vastklampen en je aan optrekken. God heeft ons zijn liefde gegeven en laten zien door Jezus Christus, onze Heer. Luister naar Hem en beantwoordt Zijn liefde.

Als les voor vandaag moest ik ook denken aan de woorden van Psalm 32: 8-11 (Het Boek): ‘Ik, de Here , laat u zien welke weg u moet gaan. Ik geef u raad en houd mijn oog op u gericht. Gedraag u dus niet als een paard of een muildier, dat met bit en teugels in bedwang moet worden gehouden. Dat wil Ik niet.’ Iemand die zonder God leeft, krijgt veel zorgen en moeite te verduren. Maar wie op de Here vertrouwt, wordt door zijn liefde en goedheid omringd. Wees blij in de Here en zing een loflied, alle gelovigen! Laten allen die oprecht tegenover God staan het uitjubelen.

PRAYER (Gebed: spreek met God over wat je hebt geleerd)
Heer, wat kunnen wij soms hardleers zijn, net als het volk Israël destijds. Ondanks vele waarschuwingen gaan we soms nog steeds eigenwijs onze eigen wegen. Heer laat het niet nodig zijn dat U ons leven, net als dat van Israël destijds, eerst op zijn kop moet zetten om tot ons door te dringen. Laten wij luisteren wanneer U in Uw Woord tot ons spreekt. Heer, dank U wel dat we mogen weten dat bij alles wat ons in dit leven ontnomen kan worden, niets of niemand ons kan scheiden van Uw liefde. Uw bent en blijft trouw in Uw liefde voor ons. Heer, U komt onze dank en lof toe vanwege Uw trouwe liefde. Amen.

Hillie Snoeijer
Leef je geloof

BOEKENTIP: BEVRIJDENDE LIEFDE (FRANCINE RIVERS)
Voor wie meeleest met de bijbelstudieserie over Hosea (en natuurlijk voor iedereen die van lezen houdt), kan ik het boek "Bevrijdende Liefde" van Francine Rivers aanbevelen. Het is heel mooi om dit boek te lezen naast de bijbelstudie over Hosea. Francine plaatst met deze roman het bijbelverhaal van Hosea tegen de achtergrond van de negentiende eeuw. De onvoorwaardelijke liefde van Michael Hosea voor Angel laat zien hoever God gaat in Zijn liefde voor ons. Heeft Gods onvoorwaardelijke liefde het verzet in jouw hart al doen smelten? Staat jouw hart al open om Gods liefde te ontvangen en te beantwoorden? Een aanrader om te lezen!


Koop bij bol.com

Cadeauwinkel




Boeken nodig? Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Gun mij dit voordeel en bestel je boeken via mij.
Hartelijk dank daarvoor!

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!