05/04/2019

Trouwe Liefde, Hosea 10:1-8

Leef je Geloof, Hillie Snoeijer: Hosea 10:1-8


















WEEK 4 DAG 5
LEES: Hosea 10:1-8, Klaagliederen 1:8,15,18
SOAP: Klaagliederen 1:18


SCRIPTURE (Schrift: noteer het betreffende bijbelvers, eventueel in meerdere vertalingen)
  • Klaagliederen 1:18
    Nieuwe Bijbelvertaling:
    De HEER staat in zijn recht: ik trotseerde zijn bevel. Luister toch, volken, en zie hoe ik lijd: mijn meisjes en mijn jongemannen zijn gevangen weggevoerd.

    Herziene Statenvertaling: 18 Rechtvaardig is Hij, de HEERE, want ik ben Zijn bevel ongehoorzaam geweest. Luister toch, alle volken, en zie mijn leed: mijn jonge vrouwen en mijn jongemannen zijn in gevangenschap gegaan.

    Basisbijbel:Jeruzalem zegt: "Maar de Heer had gelijk.Want ik heb niet naar Hem willen luisteren.Volken, kijk toch eens hoe ellendig ik eraan toe ben. Al mijn bewoners, mannen en vrouwen, zijn gevangen meegenomen.
OBSERVATION (Observatie: noteer een aantal dingen die je opvallen)
De Here maakte het volk vruchtbaar, Hij gaf hen goede opbrengsten van het land. Maar hoe beter het hen ging, hoe meer ze opgingen in de afgodendienst. Ze brachten hun offers aan de goden in plaats van God te danken voor het goede wat Hij hen gaf. God zal hen ervoor laten boeten. Hij zal een einde maken aan hun afgodendienst. Het kalf dat ze aanbaden zal meegevoerd worden door de koning van Assur. Zo zal het volk te schande gemaakt worden. Er zal met hen afgerekend worden. De offerhoogten, waar Israëls zonde zich concentreerde, worden verwoest. Dorens en distels zullen de ruïnes die overblijven bedekken. En het volk zal in zijn nood roepen tot de bergen: 'Bedek ons!' en tot de heuvel: 'Val op ons neer!' Deze uitdrukking kom je ook tegen in Lucas 23:30 en Openbaring 6:16. Gods gerichten zullen vreselijk zijn om mee te maken. Mensen zullen er heel wat voor over hebben om daaraan te ontkomen.

Het boek Klaagliederen laat zien hoe het is gegaan met het volk en geeft een inkijkje in hun bittere lot toen God hen strafte vanwege hun zonden. Ze treurt en weent en ze zit in diepe ellende. Maar ze geeft toe dat God in zijn recht staat. Hun ellende hebben ze te danken aan hun eigen gedrag. Ze trotseerden Gods bevel en wilden niet naar Hem luisteren. Het was om hun eigen zonden dat hen dit alles overkwam.

APPLICATION (Toepassing: Wat betekent dit voor vandaag en voor mij?)
Wanneer het je goed gaat, dank God daarvoor. Erken dat Hij het is die voor je zorgt. Meen niet dat je die zegeningen te danken hebt aan je eigen inspanningen, je eigen krachten. Gebruik wat je van God ontvangt tot eer van Hem. Ga er geen verkeerde dingen mee doen. Gebruik het niet voor hedendaagse afgodendienst. Kwets God niet door wat je krijgt vooral voor jezelf te gebruiken. Gebruik het om God te dienen en goed te zijn voor je naaste.
Zonde heeft gevolgen. Dat merkte het volk destijds aan den lijve. Dat merken wij ook. Al vergeeft God onze zonden, dan nog hebben wij te dealen met de gevolgen van ons verkeerde gedrag. Vergeving maakt niet alle gevolgen van zonden ongedaan.

PRAYER (Gebed: spreek met God over wat je hebt geleerd)
Heer, hoe gemakkelijk is het om juist in tijden dat het ons goed gaat van u te vervreemden. Hoe gemakkelijk verliezen we uit het oog dat we al onze welvaart en overvloed aan U te danken hebben. Heer, wat kunnen wij soms ondankbaar zijn tegenover U. Doen we alsof we alles te danken hebben aan onze eigen inspanningen. Heer, ik wil me er bewust van blijven dat U iedere dag weer voor mij zorgt. Ik wil U daarvoor bedanken. Geef dat ik U en mijn naaste mag dienen met wat U mij toevertrouwt. Geef dat ik het niet gebruik voor verkeerde dingen of het voor mezelf houdt. Heer maak mij vrijgevig en gericht op de eer van Uw grote naam.
Heer help me te strijden tegen zonde. Hoe aantrekkelijk satan het soms ook voorstelt, we zullen de negatieve gevolgen van onze zonden niet ontlopen. Laat dat ons helpen om te breken met wat verkeerd is. Leer ons te luisteren naar U en te doen wat U ons opdraagt om te doen. Zodat we daar de positieve gevolgen van mogen ervaren. Amen.


Hillie Snoeijer
Leef je geloof

BOEKENTIP: BEVRIJDENDE LIEFDE (FRANCINE RIVERS)
Voor wie meeleest met de bijbelstudieserie over Hosea (en natuurlijk voor iedereen die van lezen houdt), kan ik het boek "Bevrijdende Liefde" van Francine Rivers aanbevelen. Het is heel mooi om dit boek te lezen naast de bijbelstudie over Hosea. Francine plaatst met deze roman het bijbelverhaal van Hosea tegen de achtergrond van de negentiende eeuw. De onvoorwaardelijke liefde van Michael Hosea voor Angel laat zien hoever God gaat in Zijn liefde voor ons. Heeft Gods onvoorwaardelijke liefde het verzet in jouw hart al doen smelten? Staat jouw hart al open om Gods liefde te ontvangen en te beantwoorden? Een aanrader om te lezen!


Koop bij bol.com

Cadeauwinkel




Boeken nodig? Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Gun mij dit voordeel en bestel je boeken via mij.
Hartelijk dank daarvoor!

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!