25/03/2019

Trouwe Liefde, Hosea 5: 1-15

Leef je geloof, Hillie Snoeijer, Hosea 5:1-15


















WEEK 3 DAG 1
LEES: Hosea 5:1-15, Filippenzen 3:18-4:1
SOAP: Hosea 5:15


Ik volg samen met andere vrouwen de bijbelstudie Trouwe liefde van Love God Greatly over het Bijbelboek Hosea. Dit is de SOAP die ik naar aanleiding daarvan gemaakt heb. Je kunt het gebruiken voor je eigen studie over Hosea.

Scripture (Schrift: noteer het betreffende bijbelvers, eventueel in meerdere vertalingen)
  • Hosea 5:15
    Herziene Bijbelvertaling:
    Ik ga en keer terug naar Mijn woonplaats, totdat zij zich schuldig weten en Mijn aangezicht zoeken. In hun benauwdheid zullen zij Mij ernstig zoeken.

    Het Boek: Ik zal hen in de steek laten en naar huis gaan tot zij hun schuld bekennen en Mij weer zoeken. Want zodra zij in de problemen raken, zullen zij weer verlangend naar Mij uitzien.
  • Basisbijbel: Ik zal vertrekken en teruggaan naar de plaats waar Ik woon, totdat zij toegeven dat ze schuldig zijn en weer naar Mij gaan verlangen. Want als ze zich helemaal geen raad meer weten, zullen ze op tijd weer bij Mij terugkomen.
Observation (Observatie: noteer een aantal dingen die je opvallen)
Wie niet horen wil moet voelen. Daar moest ik aan denken bij dit gedeelte. Ze luisteren niet naar God en bekeren zich niet. Nu zegt God dat Hij hen in de steek zal laten. Hij zal niet langer bij hen wonen. Totdat ze Hem weer zullen zoeken. God weet dat wanneer ze het zwaar te verduren krijgen, ze weer naar Hem zullen gaan verlangen en dat ze Hem weer zullen gaan zoeken.

God zal de priesters straffen, omdat ze een valkuil geworden zijn voor het volk Israël. Zij zijn er mee schuldig aan dat er een geest van ontrouw is bij het volk. Ze kennen de Heer niet, ze zijn trots geworden en doen slechte dingen. Daarom zal het met hen verkeerd aflopen.
Met Juda is het al niet veel beter gesteld. Zij doen met Israël mee. Daarom zal het met hen ook verkeerd aflopen. Ze offeren nog wel, maar God zal niet meer naar hen luisteren. Vanwege hun ontrouw zal God ook hen straffen.
Sla alarm! Want de vijand komt eraan. De mensen van Israël zullen verdrukt en vertrapt worden. God zal Israël en Juda aanvallen en verscheuren. Hij zal hen meenemen en niemand zal hen redden. Dat is hun straf. God zal vertrekken en niet langer bij hen wonen, totdat ze toegeven dat ze schuldig zijn en weer naar Hem gaan verlangen. Want als ze zich helemaal geen raad meer weten, zullen ze weer bij God terugkomen. Dan zullen ze de wetten en leefregels van God weer gaan gehoorzamen.
Gods straf had niet als doel om het volk te vernietigen, maar zijn doel was herstel. Hij bracht moeite in hun leven om hen op het punt te krijgen dat ze Hem weer zouden gaan zoeken.

Filippenzen 3:18-41: Wie leeft alsof hij een vijand is van de gekruisigde Christus, met die zal het uiteindelijk slecht aflopen. Ze leven als ongelovige mensen. Maar wie Christus toebehoren, laten zij een leven leven wat daar bij past. Wij zijn wel in deze wereld, maar niet van deze wereld. Wij zijn burgers van een hemels koninkrijk. Laat dat in je leven iedere dag ook zien.

Application (Toepassing: Wat betekent dit voor vandaag en voor mij?)
God is er steeds op uit om ons dicht bij Hem te houden. Wanneer wij afdwalen, waarschuwt Hij ons. Wanneer wij dan niet luisteren, zal Hij het ons laten voelen. Totdat we Hem weer zoeken en naar Hem verlangen. Zijn straffen zijn niet om te vernietigen, maar om de relatie met Hem te herstellen.

Prayer
(Gebed: spreek met God over wat je hebt geleerd)
Heer U wilt dat we naar U luisteren. U verlangt ernaar met ons te leven. U laat het merken wanneer we van U afdwalen. U waarschuwt ons door Uw Woord. Heer, geef dat wij dan naar U luisteren en ons bekeren. Laat het niet nodig zijn dat U het ons moet laten voelen. Maar wanneer het zover komt dat U moeiten gebruikt om ons weer bij U terug te brengen, Heer geef dat wij dat dan ook doen. Geef dat wij U dan weer zoeken en weer naar U gaan verlangen. Wil dat geven aan ieder die zich nu in zo'n situatie bevindt. Breng ons bij U terug. Leer ons te leven zoals past bij U en Uw koninkrijk. Dank U wel dat we mogen weten dat U er niet op uit bent om ons te vernietigen, maar dat U altijd uit bent op ons herstel. De weg terug naar U is altijd open. Dank U wel daarvoor. Amen.

Hillie Snoeijer
Leef je geloof

BOEKENTIP: BEVRIJDENDE LIEFDE (FRANCINE RIVERS)
Voor wie meeleest met de bijbelstudieserie over Hosea (en natuurlijk voor iedereen die van lezen houdt), kan ik het boek "Bevrijdende Liefde" van Francine Rivers aanbevelen. Het is heel mooi om dit boek te lezen naast de bijbelstudie over Hosea. Francine plaatst met deze roman het bijbelverhaal van Hosea tegen de achtergrond van de negentiende eeuw. De onvoorwaardelijke liefde van Michael Hosea voor Angel laat zien hoever God gaat in Zijn liefde voor ons. Heeft Gods onvoorwaardelijke liefde het verzet in jouw hart al doen smelten? Staat jouw hart al open om Gods liefde te ontvangen en te beantwoorden? Een aanrader om te lezen!


Koop bij bol.com

Cadeauwinkel




Boeken nodig? Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Gun mij dit voordeel en bestel je boeken via mij.
Hartelijk dank daarvoor!

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!