19/03/2019

Trouwe liefde, Hosea 2:1-12



















WEEK 2 DAG 1
LEES: Hosea 2:1-12, Deuteronomium 30:19-20
SOAP: Deuteronomium 30:19-20
Voor meer verdieping: Deuteronomium 30:11-20


Ik volg samen met andere vrouwen de bijbelstudie Trouwe liefde van Love God Greatly over het Bijbelboek Hosea. Dit is de SOAP die ik naar aanleiding daarvan gemaakt heb. 

Scripture (Schrift: noteer het betreffende bijbelvers, eventueel in meerdere vertalingen)
  • Deuteronomium 30:19-20
    Nieuwe Bijbelvertaling:
    Ik roep vandaag hemel en aarde als getuigen op: u staat voor de keuze tussen leven en dood, tussen ​zegen​ en ​vloek. Kies voor het leven, voor uw eigen toekomst en die van uw nakomelingen,door de HEER, uw God, lief te hebben, hem te gehoorzamen en hem toegedaan te blijven. Dan zult u lang blijven wonen in het land dat hij uw voorouders ​Abraham, ​Isaak​ en ​Jakob​ onder ede heeft beloofd.

    Het Boek:
    Hemel en aarde zijn mijn getuigen dat ik u vandaag de keus heb gegeven tussen leven en dood, zegen en vloek. Kies dan toch het leven, zodat u en uw kinderen mogen leven!Kies voor het liefhebben en gehoorzamen van de Here , uw God. Houd u aan Hem vast, want dat is uw leven. Dat verzekert u van een lang leven in het land dat de Here beloofde aan uw voorouders Abraham, Isaak en Jakob.’
Observation (Observatie: noteer een aantal dingen die je opvallen)
God is gekrenkt in Zijn liefde voor Israël. God zorgde voor hen, gaf hen eten en drinken, wol, vlas, olijfolie en wijn. En Israël doet alsof de goden hen dit geven. Ze lopen de afgoden achterna en aanbidden die. Ze gebruiken wat God hen had gegeven om de afgoden mee te aanbidden. Ze gedragen zich als een overspelige vrouw. God klaagt hen in dit deel aan. Wanneer ze hier niet mee stoppen, trekt God Zijn handen van hen af. Dan zal Hij komen met Zijn straffen. Hij zal Zijn zegeningen intrekken, in het bijzonder de vruchtbaarheid van het land, en haar weg versperren, zodat ze niet meer op pad kan gaan en haar minnaars niet meer zal kunnen bereiken. Ze zal de gevolgen van haar daden moeten dragen. Dat zal haar doen besluiten teug te keren naar haar man, omdat ze het toen beter had dan nu. Bijzonder om te lezen dat God dit blijkbaar niet doet om haar voor altijd te verstoten, maar om Israël te doen terugkeren tot Hem. Door Zijn straffen heen wil Hij hen laten ervaren dat Hij het is die hen zegende met het goede. Je proeft in dit deel hoe gekrenkt God is dat Israël Hem vergat.

Application (Toepassing: Wat betekent dit voor vandaag en voor mij?)
God vraagt dat we Hem liefhebben en Hem alleen. Dat we alleen doen wat Hij ons zegt en geen andere goden nalopen en aanbidden. God wil ons hart, laat je hart geen afgoden achterna lopen.

God plaatst je voor de keuze tussen leven en dood, zegen en vervloeking.
Kies het leven door van je God te houden, naar Hem te luisteren en Hem trouw te zijn. Dan zal Hij je een lang leven geven. Hij is je leven.
Wanneer je er echter voor kiest om God te verlaten, niet meer naar Hem te luisteren en je niet meer door Hem te laten leiden, maar andere goden te gaan dienen, dan zal het slecht met je aflopen.

Prayer (Gebed: spreek met God over wat je hebt geleerd)
Vader, wat raakte de ontrouw van Uw volk U diep in Uw hart. U was zo goed voor hen, zegende hen met vele zegeningen, maar ze zagen het niet. Ze meenden dat het de afgoden waren die hen dit gaven en daarom liepen ze hen achterna. Wat pijnlijk moet dat voor U zijn geweest. Heer laat mij zien waarmee U mij zegent. Geef mij iedere dag oog voor U de Gever ervan. Laat mijn hart geheel voor U zijn. Ik wil iedere dag weer kiezen voor het leven. Ik houd van U, ik wil luisteren naar U. Maak mij trouw en toegewijd aan U. Iedere dag weer. Geef dat ik niet voorbij ga aan Uw liefde voor mij. Dank U wel voor Uw liefde voor mij en hoe U dat ook toont in alles wat U mij geeft. Dank U in het bijzonder voor de gave van Uw Zoon. U gaf alles voor mij. Ik wil mij geven voor U. Ik hou van U. Amen.

Hillie Snoeijer
Leef je geloof

BOEKENTIP: BEVRIJDENDE LIEFDE (FRANCINE RIVERS)
Voor wie meeleest met de bijbelstudieserie over Hosea (en natuurlijk voor iedereen die van lezen houdt), kan ik het boek "Bevrijdende Liefde" van Francine Rivers aanbevelen. Het is heel mooi om dit boek te lezen naast de bijbelstudie over Hosea. Francine plaatst met deze roman het bijbelverhaal van Hosea tegen de achtergrond van de negentiende eeuw. De onvoorwaardelijke liefde van Michael Hosea voor Angel laat zien hoever God gaat in Zijn liefde voor ons. Heeft Gods onvoorwaardelijke liefde het verzet in jouw hart al doen smelten? Staat jouw hart al open om Gods liefde te ontvangen en te beantwoorden? Een aanrader om te lezen!


Koop bij bol.com

Cadeauwinkel




Boeken nodig? Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Gun mij dit voordeel en bestel je boeken via mij.
Hartelijk dank daarvoor!

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!