14/03/2019

Trouwe Liefde, Hosea 1:6,7



















WEEK 1 DAG 4
LEES: Hosea 1:6-7, 2 Kronieken 29:1-2, 2 Kronieken 32:20-23
SOAP: Hosea 1:7
Voor meer verdieping: 2 Kronieken 29-32


Ik volg samen met andere vrouwen de bijbelstudie Trouwe liefde van Love God Greatly over het Bijbelboek Hosea. Dit is de SOAP die ik naar aanleiding daarvan gemaakt heb. 

Scripture (Schrift: noteer het betreffende bijbelvers, eventueel in meerdere vertalingen)
  • Hosea 1:6,7
    Herziene Statenvertaling:
    Zij werd opnieuw zwanger, en zij baarde een dochter. Daarop zei Hij tegen hem: Geef haar de naam Lo-Ruchama, want Ik zal Mij voortaan niet meer ontfermen over het huis van Israël, want Ik zal hen zeker wegvoeren. Maar over het huis van Juda zal Ik Mij ontfermen, en Ik zal hen verlossen door de HEERE, hun God. Ik zal hen echter niet verlossen door boog, door zwaard, door strijd, door paarden of door ruiters.

    Het Boek:
    Gomer raakte opnieuw in verwachting en deze keer was het een dochter. God zei tegen Hosea: ‘Noem haar Lo-Ruchama (Geen medelijden meer), want Ik zal geen medelijden meer hebben met Israël of haar weer vergeven. Maar Ik zal Mij wél het lot aantrekken van het volk van Juda. Ik, die haar God ben, zal haar verlossen van haar vijanden, zonder hulp van haar troepen of wapens.’

    Bijbel in Gewone Taal: Gomer werd opnieuw zwanger en kreeg een dochter. De Heer zei tegen ​Hosea: ‘Noem je dochter Lo-Ruchama: geen medelijden. Want ik zal geen medelijden meer hebben met de mensen van Israël. Ik zal hen niet meer beschermen. Maar ik zal wel medelijden hebben met de mensen van Juda. Ik ben de Heer, hun God. Ik zal hen redden door mijn macht, niet door een sterk ​leger​ met paarden en ​soldaten.’

Observation
(Observatie: noteer een aantal dingen die je opvallen)
Weer wordt een kind, een dochter geboren in het gezin van Hosea en Gomer. Hosea moet haar van God de naam Lo-Ruchama geven. Lo Ruchama betekent "zonder ontferming". Want God zal zich niet langer ontfermen over het huis van Israël. God zegt dat zij zeker in ballingschap weggevoerd zullen worden.
God had Zijn liefde voor Zijn volk op vele manieren getoond, maar nu zou Hij die liefde voor het koninkrijk van Israël terugtrekken en hen niet langer genadig zijn. Het oordeel over Israël werd spoedig vervuld. De Assyriërs kwamen en veroverden het noordelijke koninkrijk. Ze voerden het tienstammenrijk in ballingschap naar Assyrië. Je kunt dit lezen in 2 Koningen 17.
De HEER is een God van ontferming (Psalm 103). Maar Hij laat niet over Zich heen lopen. Hij wil wel eerbied. Als er bij de koning en het volk geen diep ontzag is voor God, komt er een eind aan Zijn ontferming. Hij heeft een groot geduld maar het houdt een keer op. God schenkt niet eindeloos vergeving, dat moet zijn volk nu maar voelen!

God is ook nog geduldig. Dat blijkt uit vers 7. Als de straf over Israël, het noordelijke rijk, komt, ontspringt het tweestammenrijk de dans. God bewees nog genade aan het huis van Juda. Hij had medelijden met hen. Hij zou hen redden niet door een sterk leger, maar door Zijn macht. Twintig jaar na de vernietiging van het tienstammenrijk verlost God Juda uit de macht van koning Sanherib van Assyrië. In Jesaja 36 en 37, 2 Koningen 19 en 2 Kronieken 32 kun je lezen hoe God Jeruzalem beschermde voor de aanval van Sanherib. Als God wil verlossen, kan Hij het ook. Daar heeft Hij geen oorlogstuig voor nodig. Het is de engel van HEER zelf die ten strijde trok tegen het leger van de Assyriërs en overwon.

Application (Toepassing: Wat betekent dit voor vandaag en voor mij?)
God is een God van ontferming. Hij wil dat wij eerbied en ontzag voor Hem hebben. Wanneer wij dat niet hebben, lopen we kans dat God Zijn ontferming intrekt. Hij wil en kan ons door zijn macht vergeven en redden. Maar doe niet alsof jouw verlossing een vanzelfsprekendheid is. Het is alleen door Gods genade dat wij leven. Laten we leven in diepe eerbied en ontzag voor Hem.

Prayer (Gebed: spreek met God over wat je hebt geleerd)
Vader, dank U wel dat U mij genade heeft betoond. Dat U zich over mij hebt ontfermd. Dank U wel dat U ook aan mij op vele manieren Uw liefde hebt laten zien. Dank U wel voor het geduld dat U steeds weer met mij hebt. U wilt mij mijn zonden vergeven. Heer, geef dat ik nooit achteloos aan Uw liefde voor mij voorbij ga. Dat ik niet mijn heil en geluk bij anderen zoek. Heer, ik wil leven in diep ontzag en eerbied voor U. Geef dat ik steeds vanuit die houding met U omga. Ik zie op naar U, ik wil bij U horen en ik verwacht alles van U. Amen.
Hillie Snoeijer
Leef je geloof

BOEKENTIP: BEVRIJDENDE LIEFDE (FRANCINE RIVERS)
Voor wie meeleest met de bijbelstudieserie over Hosea (en natuurlijk voor iedereen die van lezen houdt), kan ik het boek "Bevrijdende Liefde" van Francine Rivers aanbevelen. Het is heel mooi om dit boek te lezen naast de bijbelstudie over Hosea. Francine plaatst met deze roman het bijbelverhaal van Hosea tegen de achtergrond van de negentiende eeuw. De onvoorwaardelijke liefde van Michael Hosea voor Angel laat zien hoever God gaat in Zijn liefde voor ons. Heeft Gods onvoorwaardelijke liefde het verzet in jouw hart al doen smelten? Staat jouw hart al open om Gods liefde te ontvangen en te beantwoorden? Een aanrader om te lezen!


Koop bij bol.com

Cadeauwinkel




Boeken nodig? Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Gun mij dit voordeel en bestel je boeken via mij.
Hartelijk dank daarvoor!

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!