28/03/2019

Trouwe liefde, Hosea 7:1,2

Leef je geloof, Hillie Snoeijer: Hosea 7:1,2



 















WEEK 3 DAG 4
LEES: Hosea 7:1-2, Psalm 9:16-17, Spreuken 5:22
SOAP: Psalm 9:17


SCRIPTURE (Schrift: noteer het betreffende bijbelvers, eventueel in meerdere vertalingen)
  • Hosea 7:1,2
    Nieuwe Bijbelvertaling:
    Steeds wanneer ik het lot van mijn volk ten goede keer, steeds wanneer ik Israël genees, komen Efraïms slechtheid en Samaria’s ​zonden​ aan het licht. Altijd maar bedriegen! ​Dieven​ dringen de ​huizen​ binnen, buiten plunderen roversbenden. Het komt niet bij hen op dat ik al hun ​zonden​ onthoud; hun daden zullen hun opbreken, want ik zie ze voor mijn ogen gebeuren.

    Bijbel in gewone taal:Ik wil hen graag bevrijden van het kwaad. Maar steeds als ik dat wil gaan doen, zie ik weer hoe slecht ze zijn. Ze liegen en bedriegen. Ze stelen ​huizen​ leeg, ze beroven mensen op straat.Ze denken dat ik niet weet hoe slecht ze zijn. Maar overal waar ze zijn, daar zijn ook hun ​misdaden. Ik zie alles wat ze doen!

    Basisbijbel: [ De Heer zegt: ] "Steeds wanneer Ik Israël genees, worden nieuwe misdaden van Israël en Samaria zichtbaar. Want de mensen bedriegen elkaar. Dieven breken zomaar in. Misdadigers maken de straten onveilig. En ze denken er niet aan dat Ik niets daarvan vergeet. Hun misdaden hebben zich hoog opgestapeld. Ik onthoud alles wat ze doen.
  • Psalm 9:17
    Nieuwe Bijbelvertaling: De HEER maakt zich bekend en doet recht, door zijn hand komt de goddeloze ten val.

    Basisbijbel: De Heer heeft laten zien wie Hij is. Hij zorgde ervoor dat gebeurde wat rechtvaardig is. De mensen die Hem niet gehoorzamen, raakten verstrikt in hun eigen slechtheid. Denk daar maar eens over na!
OBSERVATION (Observatie: noteer een aantal dingen die je opvallen)
Hosea 7: 1 en 2 vertelt opnieuw over de slechtheid van het volk. God ziet wat ze doen. De Nieuwe Bijbelvertaling noemt dat hun daden hen zullen opbreken. In de andere vertalingen lees je dat zo niet terug. Psalm 9:17 en Spreuken 5:22 zeggen beide dat slechte mensen ten val zullen komen. Hun eigen slechtheid maakt dat het verkeerd met hen afloopt. Mensen die Hem niet gehoorzamen raken verstrikt in hun eigen slechtheid. God laat zien wie Hij is. Hij is rechtvaardig en zorgt er daarom voor dat gebeurt wat rechtvaardig is. Wanneer je deze verzen uit Psalm 9 en Spreuken 5 combineert met Hosea 7, dan staat het volk niet veel goeds te wachten. Hun eigen slechtheid zal hen opbreken en tot hun val leiden.

Het volk deed alsof God hun zonden niet zag en er niet aan dacht. Ook wij doen vaak alsof God onze zonde niet ziet. Hoewel onze zonden voor mensen verborgen kunnen blijven, blijven ze niet verborgen voor God. Hij ziet alles wat we doen.
God wilde het lot van het volk ten goede keren, maar niet zolang zij deden alsof God hun zonden niet zag. Ze moesten met Hem omgaan als een God die zonden ziet en onbeleden zonden in gedachten houdt.God wil dat ze hun zonden erkennen, ermee naar Hem gaan en vragen om vergeving.

APPLICATION (Toepassing: Wat betekent dit voor vandaag en voor mij?)
Doe niet alsof God je zonden niet ziet. Hij ziet ze en houdt ze in herinnering wanneer jij ze niet bij Hem brengt. Je slechte daden zullen je opbreken, want God is een rechtvaardig God. Hij duldt geen zonde in Zijn aanwezigheid. Belijd je zonden aan God en vraag Hem vergeving. Dan is Hij bereid je lot ten goede te keren.

PRAYER
(Gebed: spreek met God over wat je hebt geleerd)
Heer, laat mij steeds weer doordrongen zijn van de ernst van de zonde die ik doe. U ziet het wanneer ik zondig. Laat mij niet doen alsof U het niet ziet. Heer, geef moed en kracht om eerlijk te zijn over zonde in mijn leven. Geef berouw en laat me inzien hoeveel verdriet ik U ermee doe. Heer, ik kom tot U met mijn zonden. Ik wil belijden wat niet was naar Uw wil. In het volle vertrouwen dat U mij wilt vergeven. Dank U wel dat U mij een uitweg geeft in het omgaan met zonden in mijn leven. Dank U wel dat Jezus mijn zonden wegdroeg aan het kruis, zodat U mij kunt herstellen van wat ik heb gedaan. Dank U voor de liefde en genade die U mij daarin hebt betoond. Amen.

Hillie Snoeijer
Leef je geloof

Boeken nodig? Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mijn site koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Gun mij dit voordeel en bestel je boeken via mij.
Ga via onderstaande knop naar Bol.Com.
Hartelijk dank daarvoor!

Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!