27/02/2014

Weet wie je bent

zelfbeeld














Wie ben jij en hoe denk jij over jezelf?
Wat is jouw zelfbeeld?
Een niet onbelangrijke vraag.
Want een positief zelfbeeld versterkt je zelfvertrouwen,
terwijl een negatief zelfbeeld gemakkelijk leidt
tot minderwaardigheidsgevoelens en schaamte.

Veel mensen bouwen hun identiteit op rond de volgende 3 factoren:
1. Ik ben wat ik doe
    (studie, werk, hobby's, activiteiten in kerk en samenleving, etc)
2. Ik ben wat anderen van mij vinden en zeggen
    (reputatie, aantrekkelijkheid, succes, uitstraling, etc)
3. Ik ben wat ik heb
   (bezit, geld, gezondheid, relaties, etc)

Wanneer uitsluitend deze factoren je identiteit bepalen,
dan heb je je identiteit gebouwd op heel kwetsbare dingen.
Want, wat als je geen werk hebt
of je baan bij een reorganisatie kwijt raakt?
Wat als je niet zo knap bent of
bij het ouder worden je aantrekkelijkheid afneemt?
Wat als je niet een goed gevulde portemonnee hebt
of je bezit vergaat door brand of diefstal?
Je identiteit bouwen op deze vergankelijke dingen,
zal vroeg of laat leiden tot problemen in je zelfbeeld.
Wie ben jij als deze factoren wegvallen of tegen je gaan werken?

Wat je nodig hebt is een solide basis voor je zelfbeeld.
En die vind je bij hoe God over je denkt.
Leer naar jezelf te kijken zoals God naar je kijkt.
Laat Hem de bepalende factor zijn,
tenslotte is Hij immers je Schepper.
Hij heeft je gemaakt.
Zou Hij dan niet weten wie jij bent en wat jij waard bent?

Omdat God je geschapen heeft,
ben je voor Hem extreem kostbaar.
Ondanks jouw zonde bleef God jou waardevol vinden.
Hij betaalde de allerhoogste prijs
om jou vrij te kopen uit de macht van zonde en dood.
God verlangt ernaar een intieme relatie met jou te hebben.
Hij stelt jouw gezelschap zo op prijs,
dat Hij de eeuwigheid met jou wil doorbrengen.
Zodat Hij van jou kan genieten en jij van Hem.
God heeft je lief met een eeuwige liefde.
Je bent van enorme waarde voor God.
Je bent Zijn geliefd kind.
En dat is de waarheid.
Baseer je zelfbeeld op die waarheid.
Weet wie je werkelijk bent,
los van wat je doet, wat anderen zeggen of wat je hebt.
Dat zal je helpen om een realistisch en evenwichtig zelfbeeld op te bouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!