20/05/2014

Jacobus 1:2-8 Beproevingen zijn een test

Jacobus, beproevingen












De komende tijd wil ik gaan schrijven naar aanleiding van het Bijbelboek Jacobus.
Ik ga dat doen aan de hand van een prekenserie hierover van Mark Driscoll.

Vandaag starten we met Jacobus 1: 2-8

Het leven is niet altijd gemakkelijk.
Zelfs met Jezus is het leven soms moeilijk.
Het christelijk leven is het beste leven,
maar niet altijd het gemakkelijkste leven.
Jacobus is realistisch: beproevingen zullen komen.
Hou er rekening mee dat dat zal gebeuren.
Jezus heeft het zelf gezegd, dus verbaas je er niet over.

God heeft ons niet beloofd dat onze omstandigheden
beter zullen worden of veranderen.
Wel dat wij erdoor veranderd zullen worden.
Weet dat die moeilijke momenten een test voor je zijn.
Een beproeving voelt vaak als een aanval,
maar het is een test waar je al of niet voor kunt slagen.

Beproevingen kunnen je iets opleveren,
namelijk standvastigheid en volmaaktheid.
We zullen door beproevingen heen meer op Jezus gaan lijken.
Ons karakter ontwikkelt zich door beproevingen heen.
Zie beproevingen daarom als kansen om te groeien in je geloof.
Laat dat je tot blijdschap stemmen.
Niet een blijdschap vanwege je omstandigheden.
Maar blijdschap omdat God
je door moeilijke omstandigheden heen wil volmaken.

Wanneer er beproeving in je leven komt,
lijkt het alsof je in een storm terecht komt.
Het wordt donker en alles wordt onzeker en onveilig.
Je verliest de controle, wordt angstig
en krijgt te maken met stress.
Je raakt als het ware zeeziek,
je bent gedesoriënteerd en uit balans.
Zo kan een beproeving voelen.

Wat te doen ten tijde van beproevingen?
Waar het ons aan ontbreekt is wijsheid.
We weten niet wat we moeten doen.
Het beste wat je dan kunt doen is hulp vragen.
Hulp vragen aan God.
God zegt tegen jou: "Vraag Mij om hulp.
Ik geef je wijsheid.
Ik ben je Vader en Ik vind het heerlijk om je te helpen.
Vraag Mij om wijsheid als je niet weet wat je moet doen,
en Ik zal je wijsheid geven.
Ik wil je graag helpen, dus vraag Mij erom."
De test is niet gemakkelijk,
maar door Gods genade kom je erdoor.
Bid Hem om wijsheid
en vertrouw erop dat God het je geeft.

Je hoeft je gevoelens in je beproeving niet te ontkennen.
Je hoeft niet te doen alsof.
Erken dat je in een levensstorm zit.
Wat je moet doen in je beproeving
is Jezus om hulp en wijsheid vragen.
Dan kan God door en in ons aan het werk.
Dan zul je groeien,
en in je karakter meer als Jezus worden.
En God zal je door Zijn genade
door de beproeving heen helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!