03/05/2019

Leren van Abraham

Leef je geloof, Hillie Snoeijer: Leren van Abraham (Genesis 12, 20)


















Zeg daarom dat je mijn zuster bent,
dan kom ik er dankzij jou misschien goed vanaf
en loopt mijn leven geen gevaar. 

Genesis 12: 13

Abraham zei van zijn vrouw ​Sara​ dat ze zijn zuster was.
Genesis 20:2


Er brak hongersnood uit in het land Kanaän.
Abraham ziet zich daarom genoodzaakt om uit te wijken naar Egypte.
Wanneer ze op het punt staan Egypte binnen te trekken,
vertelt Abraham aan Saraï waar hij bang voor is.
Saraï, je bent een mooie vrouw.
Als de Egyptenaren je zullen zien,
zullen ze jou in leven laten, maar mij doden,
omdat ze denken dat je mijn vrouw bent.
Zeg daarom dat je mijn zuster bent.
Dan loopt het misschien goed af
en loopt mijn leven niet gevaar.

Abraham zijn inschatting was juist.
Ze waren nog maar nauwelijks in Egypte aangekomen,
of de farao laat Saraï naar zijn paleis brengen.
Abraham wordt niet gedood,
maar de farao overlaadt hem met geschenken.
De HEER maakt farao echter duidelijk wat er aan de hand is.
Daarop roept farao Abraham bij zich.
Hij is ontstemd en maakt Abraham verwijten
voor wat hij hem heeft aangedaan.
Hij geeft Saraï weer terug aan Abraham.
Ze worden weggestuurd, ze mogen niet in Egypte blijven.
Abraham gaat weer terug naar de Negev.

Saraï was Abrahams halfzuster.
De uitspraak dat Saraï zijn zuster was was dus wel waar.
Maar het was niet de hele waarheid.
Behalve zijn halfzuster, was ze ook zijn vrouw.
Dat deel van de waarheid werd bewust weggelaten.
En daarmee was het in feite toch een leugen geworden.
Want een halve waarheid is eigenlijk een leugen.

Maak jij ook wel eens gebruik van halve waarheden?
Je vertelt het ene wel, maar het andere hou je bewust achterwege.
Omdat je weet dat dat in je nadeel zal zijn als je het vertelt.
Je vertelt een halve waarheid met de intentie om iemand bewust te misleiden.
Je doet het in de hoop er zo zelf beter vanaf te komen.

God was het met Abrahams handelwijze niet eens.
Hij maakt de volle waarheid bekend aan de farao.
Om de farao te behoeden voor de zonde van overspel.
Dat is iets wat jij je ook moet realiseren.
Jouw halve waarheid kan de ander tot zonde brengen.
Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Toch heeft Abraham van dit voorval niet veel geleerd.
In Genesis 20 doet hij precies hetzelfde nog een keer.
En weer grijpt de HEER in en waarschuwt koning Abimelech.
Hoe vaak doen wij niet hetzelfde?
We zondigen en komen tot berouw en inkeer.
Maar een poosje later begaan we precies dezelfde zonde nog een keer.

Sta dus maar niet te snel met je oordeel over Abraham klaar.
Steek je hand in eigen boezem en hou jezelf de spiegel voor.
Bekeer je, wees in je doen en laten eerlijk en oprecht.
Misleid anderen niet met halve waarheden.
Verval niet steeds weer in je oude zonden.
Span je in om daar ver bij weg te blijven.
Dat mag je leren uit deze geschiedenis.

Hillie Snoeijer
Leef je geloof

Cadeauwinkel
Boeken nodig? Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/product
dat jij via mijn site koopt bij Bol.Com,
ik een deel van de verkoopopbrengst ontvang.
Gun mij dit voordeel en bestel je boeken via mij.
Ga via onderstaande knop naar Bol.Com.
Hartelijk dank daarvoor!
Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!