04/09/2014

Wees genadig en barmhartig voor anderen

Leef je geloof, Hillie Snoeijer
















Een van de dingen die je geluk behoorlijk kan verstoren
is een houding van veroordeling en kritiek naar anderen en jezelf.
Als je van het leven wilt genieten,
zul je moeten leren genadig en begripvol
naar jezelf en anderen te kijken en te handelen.

Niemand is volmaakt.
Iedereen maakt fouten en heeft zijn zwakke kanten.
Hoewel we door de tijd heen groeien, wijzer en volwassener worden,
we blijven tekortkomingen en gebreken houden.
Tijdens dit leven komt niemand zover
dat hij of zij Gods genade niet meer nodig heeft.
We zijn niet volmaakt en worden hier ook niet volmaakt.

De Bijbel leert ons om ons naar anderen niet hard en veeleisend op te stellen.
Maar om vriendelijk, meelevend en genadig te zijn.
Zoals God elke dag genadig is naar ons,
zo zouden wij dat ook moeten zijn naar anderen en onszelf.
Maak het anderen niet zo moeilijk wanneer ze een fout maken.
Veroordeel niet, heb geen kritiek, maar help de ander.
Het is niet nodig dat je elke fout van een ander breed uitmeet.
Wees mild en genadig.
Heb geduld met hun fouten,
wees genadig wanneer anderen je irriteren.
Dek in liefde elkaars fouten toe.

Veel van onze frustraties en irritaties over anderen
worden veroorzaakt doordat we vaak op onszelf gericht zijn.
Het gaat ons vaak om wat ik nodig heb, wat ik verlang,
wat ik wil, wat mij interesseert en wat mijn prioriteit heeft.
En vaak gaan we er dan van uit dat
andere mensen er zijn om iets voor ons te betekenen.
We willen dat ze doen wat wij willen.
En ze moeten vooral niet doen wat ons ergert en irriteert.
Maar zo'n houding getuigt van een grote dosis egoïsme.
De Bijbel leert ons om egoïsme tegen te gaan,
om onszelf te verloochenen.

Egoïsme leidt gemakkelijk tot ontevredenheid.
We voelen ons ongelukkig wanneer de ander
niet tegemoet komt aan onze verlangens.
Zet je egoïsme aan de kant.
Leer anderen onbaatzuchtig lief te hebben.
Wees vriendelijk, vergevingsgezind en reken de ander zijn fouten niet te snel aan.
Met zo'n houding zul je zoveel meer van het leven
en de mensen om je heen kunnen genieten.

Bron: Het geheim van echt gelukkig zijn, Joyce Meyer, hoofdstuk 20

Hillie Snoeijer
Leef je geloof

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts:

Steun Leef je geloof met je aankoop bij Bol.Com

bol.com Partner Koop bij bol.com
Ik ben partner van Bol.Com.
Dat betekent dat voor ieder boek/produkt dat jij via mij koopt bij Bol.Com,
ik daar een kleine provisie voor krijg.
Gebruik de "Koop bij Bol.Com"-button om naar de site van Bol.Com te gaan.
Bedankt voor je bestelling via mij!